Zuiderweg brom-fiets-voet-pad te smal en te druk
Van "Verkeersveiligheid in onze gemeente"
Ga naar het project

Het pad langs de wijkontsluitende Zuiderweg is veel te smal om veilig te zijn. Sinds de invoering van Duurzaam Veilig dienen bromfietsers binnen de bebouwde kom op de rijbaan te rijden bij een snelheidsregime van 50 km/u.
En ook als de Bromfiets naar de rijbaan gaat dan voldoet het nog steeds niet aan de eisen die de Gemeente Schagen via de Leidraad Inrichting Openbare Ruimte zich zelf op legt en ook niet aan de CROW normen. Ook het fietspad wat aan de andere zijde wat vastgesteld is in het Wandel- en fietspaden plan is tot op heden nooit aangelegd.
Het is zeer onveilig om bijv. voor een bezoek aan de apotheek twee maal de Zuiderweg over te moeten steken, waarbij de oversteek bij de Spoorlaan als zeer gevaarlijk moet worden gezien. Hoge snelheden en geen middengeleiders. Ook is de rijrichting in de spoorlaan verkeerd gekozen, omdat de aan de verkeerde zijde geparkeerde auto's gevaarlijker zijn voor (brom)fietsers.
Ook is het plaatsen van afvalcontainers op de rijbaan van de wijkontsluitingsweg Spoorlaan met een snelheidsregime van 50 km/u onbegrijpelijk.
