Ga naar de hoofdinhoud

Paneel 4 - Uitwerking buurten Schagen-Oost

Van "Ontwikkeling van Schagen-Oost"

Ga naar het project

Op dit paneel ziet u hoe de buurten zijn ingedeeld. U ziet ook hoe u hier straks kunt wonen. In Schagen-Oost komen drie buurten:

  • Tussen de Linten (noord)
  • Op de Rug (midden)
  • Aan de Leets (zuid)

Tussen de Linten (Noord)

Deze buurt volgt de lijnen van het landschap. We gebruiken het oude landschap als basis. Langs deze lijnen komt extra groen. Er komen speelplekken en routes om te fietsen en te wandelen.

De woningen krijgen een landelijke uitstraling. Zo past de buurt goed bij de omgeving. Op een aantal plekken bouwen we ook appartementen. Hiermee geven we sommige plekken extra nadruk, zoals bij een speelplek.

Op de Rug (Midden)

Dit is de centrale buurt. We bouwen hier rond de oude trambaan. Deze wordt een route voor fietsers en wandelaars tussen de stad Schagen en de wijk. Zo verbinden we deze buurt met de andere twee buurten.

Auto’s rijden vooral langs de rand van de buurt. Hierdoor is het veilig en prettig voor fietsers en wandelaars.

In deze buurt krijgt de wijk een meer stedelijke sfeer. Hier komen veel appartementen. Ook komen hier een supermarkt, een basisschool en een zorg. Zo ontstaat een klein centrum in de wijk.

Aan de Leets

In het zuiden bouwen we voort op de oude indeling van het gebied. De sloten blijven liggen of we maken nieuwe sloten. Zo ontstaat een gebied met veel water. Het groen tussen de wijk en de provinciale weg loopt via deze sloten de buurt in. De buurt is met de auto bereikbaar via de Priggeweg. Vanaf daar rijdt het verkeer langs de sloot van zuid naar noord richting de buurt ‘Op de Rug’.

We bouwen verschillende soorten woningen. Langs de Leets is komen vrijstaande woningen in het landschap. Daarachter komen woningen in een groene omgeving, tot aan de hoofdweg. Aan de oostkant bouwen we woningen met uitzicht op het landschap.

Reacties(10)

om te kunnen reageren.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Hilde Stulp
Geplaatst door:Hilde Stulp
1 week geleden
Tussen de linten is het enige deel waar mensen tegenover wonen. Toch is dit het gedeelte dat het dichtst naar de provinciale weg wordt gebouwd waarmee dus het het uitzicht van de mensen met een polderzicht woning (woonkamer op de 1e verdieping dus echt uitzicht over dit prachtige landschap) serieus veranderd. In het oorspronkelijke plan ( omgevingsvisie stad schagen 2040) werd de bouw in dit gedeelte achter de ijsbaan gepland en een park er voor en op het kleine stukje landbouwgrond er naast. Dit was voor de bewoners van de vaart helemaal prima. Ook wij willen graag dat er meer woningen komen en op deze manier houden we toch een mooi uitzicht. Ook staan er nu opeens 4 hoog appartementen direct achter de ijsbaan. Ik blijf het heel gek vinden dat juist het (in verhouding kleine) stukje waar mensen inderdaad dagelijks genieten van dit prachtige gebied het plan zo beroerd uitvalt. Tegenover de rest van het plan is geen woningbouw (bij hoep zuid staat een geluidswal verder witte paal en lanbouwgrond). Is het dan zo moeilijk om voor deze bewoners het plan een beetje leuk uit te laten pakken?
  • 2 likes
Profiel van Tim Hulskamp
Geplaatst door:Tim Hulskamp
2 weken geleden
Ik gun iedereen zijn of haar sportactiviteit maar hoe relevant is een ijsbaan nu nog, als je kijkt naar het gebruik en de consequenties van het verplaatsen er van? Geschaatst wordt er vrijwel niet meer en de klimaatverandering zet door. Om daarvoor nu jaarrond een stuk grond vrij te houden……..en voor een week huttendorp is vast wel een oplossing.
  • geen likes
@Tim Hulskamp Ik snap je bezwaren en alleen een schaatsbaan is eigenlijk ook zonde. Maar er zou ook een betonvloer gestort kunnen worden waardoor er in de dagen zonder ijs geskeelerd (of ander buitensporten) kan worden. 's Winters kan er een dun laagje water op gespoten kunnen worden en dan kan je veel sneller schaatsen. Nu hebben alleen de schapen er plezier van. Volgens mij is dit ook al meerdere keren voorgesteld maar gedwarsboomd door de gemeente en provincie.
  • geen likes
Graag sluiten wij ons aan bij de opmerkingen van de familie Van Oerle. Bij "Tussen de Linten" wordt geschreven "op een aantal plekken bouwen we ook appartementen". Realiseert u zich dat dit juist de enige plek is van het hele project waar tegenover huizen staan aan De Vaart en juist deze bewoners tegen appartementen gaan aankijken en dit niet overeenkomt met jullie eerdere bewoordingen onder paneel 2 dat jullie ervoor zorgen dat het zicht naar het landschap blijft? Dat we bijvoorbeeld vanuit de stad het zicht houden op Barsingerhorn. Wie behoudt dat zicht? De automobilisten die langsrijden? Wij bewoners van De Vaart tegenover de ijsbaan verliezen juist ons uitzicht en helemaal door het bouwen van appartementen. Graag zien wij dat u zich houdt aan het oorspronkelijke plan nl. de ijsbaan blijft en een aanleg van het park.
  • geen likes
Profiel van Herman Kok
Geplaatst door:Herman Kok
2 weken geleden
Wij zijn het ook met de familie van Oerle eens.
  • geen likes
Profiel van Arjan Koonings
Geplaatst door:Arjan Koonings
2 weken geleden
Ondergrondse supermarkt om een lelijk pand aan het zicht te onttrekken en parkeergelegenheid bovenop de supermarkt.
  • geen likes
Profiel van Henk Soen
Geplaatst door:Henk Soen
1 week geleden
@Arjan Koonings Een supermarkt kan een leuke en nuttige centrale plek zijn in een wijk. Maak het gebouw wat mooier en zet eventueel blik er onder om ruimte te sparen. Als zo'n buurtsuper ook voor omliggende dorpen bedoeld is moet de toegangsroute wel weer veilig zijn.
  • geen likes
Op de Rug: Het lijkt mij heel belangrijk dat hier een supermarkt komt. Maar ik hoor hier verschillende geluiden over in de media , wel of geen supermarkt? Een winkel geeft leven in een wijk en bedient niet alleen Schagen-Oost, maar ook de dorpen Haringhuizen, Barsingerhorn en Kolhorn. Zijn de inwoners van deze dorpen ook meegenomen in enquetes/ panels etc?
  • geen likes
Wij zijn en blijven tegen bebouwing van het ijsbaanterrein. Er zijn voldoende alternatieven voor deze woningen, zoals meer noordelijk achter de volkstuinen of in een strook in het zuidelijk deel meer tegen de N241 aan. Voor het gebied 'Tussen de linten' wordt ook gesproken over appartementen. Op een eerder schets stond een appartementencomplex van 4 hoog op de plek van de ijsbaan. Wij (de Vaart 25) wonen op 1 hoog en beleven daardoor een ander perspectief dan 'normale' woningen. In de Omgevingsvisie Stad Schagen 2040, die een jaar geleden door de gemeenteraad is vastgesteld, bleef de natuurijsbaan op de bestaande plek met eromheen een stadspark. Ondank het verlies van ons vrije uitzicht, waren wij tevreden met dat plan. Wij zien nog geen enkele noodzaak om dat te veranderen.
  • 1 like
Profiel van Richard De Vries
Geplaatst door:Richard De Vries
2 weken geleden
@Familie van Oerle wij van de vaart 39 zijn het volledig een met wat hier boven door fam. Van Oerle beschreven is . Ook wij zijn tegen het verplaatsen van de huidige natuurijsbaan.
  • geen likes

Delen

Geplaatst door

Huidige status

voorgesteld