We zijn tot de volgende oplossing gekomen: het bestemmingsplan wordt aangepast zodat alle toestellen op die locatie binnen het plan passen. Daarover publiceren we dan en is er officieel een mogelijkheid om daar bezwaar tegen aan te tekenen. Dat zal nog enige tijd in beslag nemen, ook als er geen bezwaren komen moet de procedure wel doorlopen worden. De gemeente Schagen onderzoekt welke technische mogelijkheden er zijn voor geluiddempende maatregelen. Ook wordt er contact gezocht met jongeren die gebruik maken van de kabelbaan om overlast te voorkomen.
Speelplek Wetering Optie Klimbos
Van "Vervangen speelplek Wetering"
Ga naar het project

Als u dit ontwerp in het groot wilt bekijken? Open dan onder het kopje Bijlagen de link OptieA.pdf
Is dit het mooiste ontwerp? Klik op het duimpje!
Officiële updates
Laatste update: 6 oktober 2021
Geplaatst op 6 oktober 2021-Laatst gewijzigd op 6 oktober 2021
Gezien de vele vragen en opmerkingen die binnen zijn gekomen over de vervanging van een speeltoestel bij de Wetering:
- het gebruik van de kabelbaan;
-het bestemmingsplan;
-keuze voor (en verschil van) een ander toestel;
-herplaatsen van de kabelbaan binnen de wijk;
-meer toelichting over het waarom;
-geluk van onze inwoners;
-geluidsoverlast;
-hangjongeren; meer handhaving;
-meer groen;
gaan wij verder onderzoek doen.
U hoort op een later moment tot welke oplossing we komen.
Geplaatst op 24 september 2021
Reacties(18)
Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Astrid Pool
Geplaatst door:Astrid Pool
5 jaar geleden
Beste gemeente, beste Irene Ligthart, naar aanleiding van het telefoongesprek van hedenmorgen, reageer ik nog even online op de kwestie "vervanging van de kabelbaan aan de Wetering".
Zoals aangegeven ben ik tegen het weghalen van de kabelbaan. De werkelijke reden komt niet naar voren in de brief, tijdens het telefoongesprek wordt dit min of meer uitgelegd m.b.t. het bestemmingsplan, daarbij blijft het een vreemde situatie.
Ik sluit mij volledig aan bij alle reacties die reeds gegeven zijn om de kabelbaan te behouden op het mooie (en enige grote) speelveld van Hoep Noord. Mijn voorstel aan de gemeente is ook om een bewonersavond te organiseren, het gaat niet om zoveel huishoudens, dus moet dat mogelijk zijn, waar iedereen (openlijk) zijn reactie en mening kan geven.
@ Bewoner Hoep Noord, erg jammer dat u anoniem blijft, het gaat om het speel plezier van kinderen in de wijk. Daarnaast vinden ouders/opa's & oma's het zoveel fijner dat er buiten wordt gespeeld en ze niet geruime tijd achter een beeldscherm zitten. Waar komt u reactie vandaan 'klachten over geluidsoverlast'? Als ik het zo lees heeft er bijna niemand problemen met de kabelbaan en ook geen overlast.
Ik ben van mening dat de meningen van direct omwonenden bij dit soort beslissingen zeker zwaar moet meewegen, daarom ik sta ik achter het principe; meeste stemmen gelden.
Met vriendelijke groet, Astrid Pool.
Profiel van Hanny Bijpost
Geplaatst door:Hanny Bijpost
5 jaar geleden
Jammer als de kabelbaan weg zou gaan uit de wijk. Voor mijn kleindochter van 10 is dit een geweldig speeltoestel in de buurt. En voor de kinderen die in de wijk wonen helemaal. Graag de kabelbaan ergens in de wijk terugplaatsen..!
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
De kabelbaan wordt waarschijnlijk verplaatst vanwege klachten over geluidsoverlast.
Heel begrijpelijk omdat zowel geluid van de kabelbaan zelf als van de spelende kinderen weerkaatst tussen de woningen aan de Vaart en de Wetering. Zelfs binnen is dit vaak behoorlijk irritant te horen.
En dan heb ik het nog niet eens over de hangjongeren
‘s avonds en ‘s nachts...
Ik vind dat de mening van direct omwonenden bij dit soort beslissingen zwaar moet meewegen.
Bovendien geeft het bestemmingsplan voor de gehele groenstrook aan dat de functie ‘ groen’ is, met als uitzondering het gebied tussen de groene hagen, deze heeft de functieaanduiding ‘ speelvoorziening’.
Ik pleit ervoor om voor de kleintjes een veilige speeltuin te behouden tussen de hagen en voor de oudere kinderen een wat spannender speelgelegenheid te maken in het Nesserpark.
Dus het bestemmingsplan naleven!! En meer groen
mag natuurlijk altijd!
Profiel van Anton van der Tuin
Geplaatst door:Anton van der Tuin
5 jaar geleden
@Bewoner Hoep Noord wij zijn bewoners van het eerst uur. En de speeltuin is er al vanaf het begin. Dus overlast van kinderen als je daar gaat wonen weet je van te voren. De hangjeugd is inderdaad een ander probleem, maar die gaat niet weg bij het verwijderen van de kabelbaan. Handhaving zou hier best wat vaker lanks mogen rijden. De eindstop van de kabelbaan zou aangepast kunnen worden om de harde klap geluiden te minderen.
Die horen wij vaak laat ook nog. Groet Anton
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
@Anton van der Tuin
De speeltuin is er pas gekomen nadat de omliggende woningen aan de Vaart en de Wetering waren
opgeleverd.
Profiel van Marie-Jose Drijver
Geplaatst door:Marie-Jose Drijver
5 jaar geleden
@Bewoner Hoep Noord , wij wonen al vanaf het begin aan de Vaart, maar wij hebben nog nooit ergens overlast van gehad. Het was vanaf het begin duidelijk dat er een speelplaats zou komen, dus dat wist je toen je daar ging wonen. Wij wonen recht tegenover de kabelbaan en ondervinden er geen last van, wij genieten er alleen maar van, al die kinderen die daar spelen ( wees blij dat de kinderen buiten spelen ipv achter een computer).
Dat het nu onder het bestemmingsplan wordt gegooid, is te zielig voor woorden. Het ene toestel vervangen voor een ander toestel is niet uit te leggen. Laat de kabelbaan staan zet het toestel wat het moet vervangen op de plek, waar de kabelbaan naar toe zou moeten.
Als de gemeente eerlijk is en zegt wat de werkelijke reden is, ga dan eens met de directe bewoners in gesprek.
Het is typisch Nederlands om door een kleine minderheid ons te laten leiden.
Conclusie:kabelbaan laten staan. Geniet nou gewoon eens van spelende kinderen.....
Profiel van Jos Bak
Geplaatst door:Jos Bak
5 jaar geleden
@Bewoner Hoep Noord het plan is de kabelbaan te vervangen door een ander toestel in de "groenstrook". Sorry hoor maar op die plek weerkaatst er geen geluid. En sinds wij hier wonen is de speeltuin er al en nooit last gehad van de kinderen die daar spelen.
Profiel van Jos Bak
Geplaatst door:Jos Bak
5 jaar geleden
Beste Irene, kun je me vertellen wat er dan in het bestemmingsplan staat. Wat is er specifiek aan een kabelbaan t.o.v. een Klimbos of klimtuin? Jullie beleid wordt toch bepaald op geluk voor de bewoners! Ik krijg sterk de indruk dat er een andere reden is. Ik vind dit een verkwisting van gemeenschapsgeld en ben ervoor de kabelbaan te laten staan. Ik woon zelf aan de speeltuin en heb er geen last van.
Profiel van Paul Hoosemans
Geplaatst door:Paul Hoosemans
5 jaar geleden
Ik ben het óók volledig eens met de reacties die zeggen dat de kabelbaan moet BLIJVEN!!!
Zeer geliefd!!!
Van die andere attributen staat er al soortgelijks en de speelkisten gaan 's avonds gegarandeerd misbruikt worden door hangjongeren.
Dus moderator, wij als gebruikers van de speeltuin vragen jou bij deze je sterk te maken voor behoud van de kabelbaan!!
Profiel van Ellen De groot
Geplaatst door:Ellen De groot
5 jaar geleden
Helemaal eens met alle reacties... hoe ga ik dit mijn kinderen uitleggen. Waarom het 1 wel het ander niet? Bestemmingsplan? Schandalig... ik stem niet op een ander toestel of wat dan ook. Ik heb vorig jaar gekozen voor de kabelbaan en dat is niet voor niets... ik maak wel overwogen keuzes. Ik stem kabelbaan.
Profiel van Maarten van Leeuwen
Geplaatst door:Maarten van Leeuwen
5 jaar geleden
Dit is inderdaad pure verspilling van gemeensschapsgeld. Omdat iemand niet heeft zitten opletten vorig jaar, gaan jullie alle kinderen een leuk toestel afnemen! En kost dit weer bakken met geld...Gewoon laten staan die kabelbaan, en de juridische rompslomp achter je bureau regelen, wat vorig jaar al gedaan had moeten worden.
Schandalig dit!
Profiel van Jojanneke Van Dongen
Geplaatst door:Jojanneke Van Dongen
5 jaar geleden
Ik sluit me ook aan bij onderstaande. Het bestemmingsplan gaat toch niet tot op het niveau van soort klimtoestel? Dus waarom mag het ene toestel niet, en zou een ander toestel wel mogen? Ik kan dit niet uitleggen aan mijn kinderen en vind het zonde van het geld. Graag meer toelichting!
Profiel van Jojanneke Van Dongen
Geplaatst door:Jojanneke Van Dongen
5 jaar geleden
Is dit soms direct gerelateerd aan het uitbreidingsvoorstel voor Nesserpark speeltuin?
Profiel van Erwin Werkhoven
Geplaatst door:Erwin Werkhoven
5 jaar geleden
Ik sluit mij volledig aan bij de reacties van Anton en Linda: de bestaande kabelbaan wordt door de jeugd het meest gebruikt (en dat kan ik mij ook voorstellen, want het is ook het leukste toestel). De drie ontwerpen die zijn voorgesteld zijn naar mijn mening alle drie een behoorlijke achteruitgang.
Nu pakken jullie de kinderen in de wijk het leukste toestel af! Een wijziging van het bestemmingsplan lijkt me een stuk goedkoper, en leuker voor de kinderen!
Want waarom past het niet hier en wel op de plek waar het herplaatst zou worden?? Dat is gewoon een keuze, en niet meer dan dat....
Ik zou voorstellen om keuze A te plaatsen op de plek waar de kabelbaan herplaatst zou worden. Het voorstel van de gemeente is ook in mijn ogen een verspilling van geld én toont aan dat de gemeente niet écht meedenkt.
Met vriendelijke groet, Erwin Werkhoven
Delen
Geplaatst door
Huidige status
voorgesteld
Tags
Onderwijs en jeugd
Veiligheid
Openbare ruimtes en gebouwen
Cultuur, sport en evenementen
Locatie
Unable to display map. WebGL2 support is required.
Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
https://esriurl.com/webgl-faq