Ga naar de hoofdinhoud

Paneel 3 - Mobiliteit in Schagen-Oost

Van "Ontwikkeling van Schagen-Oost"

Ga naar het project

Op dit paneel ziet u hoe het verkeer straks gaat lopen. Er blijft veel ruimte voor fietsers en wandelaars.

Sinds het vorige gesprek met bewoners in januari zijn er een aantal dingen veranderd. De route voor auto’s in het noorden is aangepast. Eerst reden auto’s via de Priggeweg naar een rotonde in het noorden. Nu werken we aan een nieuwe oplossing. Auto’s rijden straks naar de rotonde bij de provinciale weg (N241) bij de Snevert. Dit werken we nog verder uit.

Ook is de fietsroute in het zuiden veranderd. Deze loopt niet meer over de Priggeweg, maar langs de Leets. Deze route ligt aan de oostkant van het water. Zo is fietsen hier prettig en veilig.

We willen ook een fietstunnel maken bij de rotonde naar de Zuiderweg in het verlengde van de Trambaan. Hiervoor is een grotere aanpassing van de Zuiderweg nodig en ook voldoende geld. Tot die tijd blijft de oversteek over de rotonde. Uit onderzoek blijkt dat deze oversteek veilig is voor fietsers.

Reacties(30)

om te kunnen reageren.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Joke den Toom
Geplaatst door:Joke den Toom
1 week geleden
Ik sluit me aan bij het verhaal van Anneke Schouten. Het is niet fraai om de bomen te kappen en de geluidswal te verkorten voor een fietstunnel. Hoe sluit dat eventuele fiets pad aan op de rotonde van Zuiderweg/Kaagweg. Als het oversteken veilig genoeg is zonder tunnel , lijkt me dat een betere optie.
  • geen likes
Profiel van Jaap Goudsmit
Geplaatst door:Jaap Goudsmit
2 weken geleden
Ik ondersteun het verhaal van Anneke Schouten. Ik woon op de Oostersingel en het lijkt mij niet verstandig, dat er een fietspad gaat komen en hiervoor een bomenrij moet worden gekapt. Tevens een fietstunnel bij de rotonde is nog lastig te beoordelen, waar precies. Een honderd meter noordelijker is er al een fietstunnel! Is dit misschien ook een oplossing en het bespaart investeringen.
  • geen likes
Ik lees in de reacties veel, terechte, zorgen over de natuur, de geluidswal en het uitblijven van echt overleg of te wel '(burger-)participatie'. Ik wil daar een feit naast leggen dat in deze discussie ontbreekt en dat de kern raakt. In februari 2011 heeft de gemeenteraad de Structuurvisie 2025 vastgesteld. Daarin staat dat de Zuiderweg toen al te druk was, en dat er een Zuidelijke Omleiding moest komen met twee doelen, de Zuiderweg ontlasten en de nieuwe wijk Muggenburg Zuid ontsluiten. Dat is geen mening, maar het eigen beleidsdocument van de gemeente. De Zuidelijke Omleiding moet de N241 en N245 met elkaar verbinden waardoor de Zuiderweg inmiddels verkeersluw had moeten zijn. De wijk Muggenburg Zuid, die op dit moment ontwikkeld wordt maar in 1978 al in de plannen opgenomen is, zou ook op deze manier ontsloten worden. Via WOB- en WOO-verzoeken aan zowel de gemeente als de provincie heb ik laten bevestigen dat er daarna met die Structuurvisie helemaal niets is gedaan. De Zuidelijke Omleiding is er nooit gekomen en heeft zelfs nooit op de agenda gestaan van 1 van de vele overlegvormen die binnen de Gemeente in al die jaren gehouden is. Hoe kan de gemeente er dan toch op vertrouwen dat de Zuiderweg de ontwikkeling van Schagen-Oost aankan? Die geruststelling leunt op verkeerstellingen en verkeersonderzoek. Maar deze tellingen die als onderbouwing dienden stammen uit coronajaar 2020, een jaar dat allesbehalve representatief was voor het normale verkeersbeeld. Op die basis zijn besluiten genomen over 900 nieuwe woningen op ongeveer één vierkante kilometer. Zet daar de dagelijkse ervaring naast: De Zuiderweg is de enige doorgaande verbinding tussen oost en west in onzestad, vrijwel iedereen in Schagen rijdt er dus overheen, en die weg staat nu al regelmatig vast. Vooral wanneer de spoorbomen dichtgaan, en dat gebeurt acht keer per uur in de spits, loopt het verkeer aan beide kanten direct op. Dat is geen momentopname uit een telling, dat is de praktijk van elke dag die iedereen herkent. En precies dat zie ik terug in dit paneel maar dan specifiek over de plannen voor Schagen Oost. Familie van Oerle en Ruud Kuntzel wijzen erop dat beide wijkdelen maar één ontsluiting hebben, zonder tweede ontsluiting of calamiteitenroute en zonder verbinding in oostelijke richting. Dit is ook het geval voor de huidige wijk Muggenburg en de toekomstige wijk Muggenburg Zuid. (al wordt daar wel een calamiteitenroute gecreerd via de Verzetslaan). Dat is geen detail, dat is exact het probleem dat de omleiding die al in 2011 genoemd wordt had moeten voorkomen. In plaats van de Zuiderweg te ontlasten, erkent het paneel zelf dat een grotere aanpassing van de Zuiderweg nodig is, terwijl omwonenden vrezen voor meer geluid en fijnstof. Het patroon dat hier opduikt, een gemeente die zegt te overleggen terwijl direct omwonenden verklaren dat dat overleg er niet is, herken ik uit jaren dossieronderzoek. Ik werk dit volledig uit, met de feiten, de tijdlijn en de onderliggende stukken, in mijn boek De Schande van Schagen. De laatste tijd had ik andere zaken aan mijn hoofd maar het onderzoek loopt door omdat (lokale) politiek nu eenmaal 'bijzonder is'. Meer over dit onderzoek op (https://www.bldmedia.eu/deschandevanschagen/)" Daar heb ik heel veel informatie verwerkt waaronder podcasts en video's juist omdat ik (vanuit die grote mond over 'de Schande van Schagen') iedereen, maar vooral de lokale politiek, onderbouwd op basis van feiten wil informeren. Ik denk graag mee, maar dan vanaf de juiste vraag: waarom is de Structuurvisie 2025 nooit uitgevoerd, en wordt genoemde Zuidelijke Omleiding niet alsnog bij deze plannen voor Schagen Oost betrokken? Voor de ontwikkeling van Muggenburg Zuid (die eerst ontsloten zou worden via de Bonkelaarsdijk, daarna via de Verzetslaan, toen via een optie met een parallelweg langs het spoor en weer iets later de N245 (laatste 2 opties vanaf de Zuiderweg) is nu gekozen voor een directe aansluiting op de N245. Ik geef op genoemde website aan waarom dit niet gaat werken. Vanuit de plannen voor Schagen Oost is er wel degelijk nog een kans deze ontwikkelingen aan te grijpen om onze prachtige stad ook in de toekomst voor iedereen bereikbaar en leefbaar te houden!
  • 2 likes
Profiel van Henk Soen
Geplaatst door:Henk Soen
1 week geleden
@Ronald van de Buld Beste heer van de Buld. Uw betoog legt de vinger op enkele zere plekken in deze gemeente. We hebben te maken met bestuurders die bewoners weliswaar “informeren”, maar hun inbreng en mening niet echt meenemen. Uw opmerking over de Zuiderweg (structuurvisie 2025 uit 2011) is in de loop der jaren meegenomen in meerdere “visies” die deze gemeente heeft gepubliceerd. Ook in de laatste “Omgevingsvisie Stad Schagen 2040 (maart 2024) is nog opgenomen: “…Verminderen barrièrewerking Zuiderweg en Schagerweg; • Aanleg van de Zuidelijke Omleiding en aansluitend afwaarderen van de Zuiderweg…". Zie hoofdstuk 3: “Ambitie 2040 Groeistad Schagen” pag. 26. Deze visie bevat ook veel mooie woorden en voornemens over het landschap met de linten en terpen ten Oosten van Schagen. Wat zijn (kostbare !) visies over ambities voor 2040 waard als ze al binnen 2 jaar zijn vergeten ?
  • 1 like
Profiel van Steven Boeij
Geplaatst door:Steven Boeij
1 week geleden
@Ronald van de Buld Ik deel uw mening en maak mij zorgen om een goede ontsluiting op de Zuidweg. Met 1000 nieuwe woningen mag je 1500 extra auto's verwachten.
  • geen likes
@Steven Boeij Als ik in de wijk kijk en bij mij in de straat is het eerder 2 auto's per woning. Ik tel bij gezinnen met oudere kinderen die het huis niet uitkomen eerder 3 - 4 auto's per woning. Schagen is een slaapstad geworden de meeste mensen werken buiten Schagen en kunnen in veel gevallen niet zonder een auto. Tel daarbij ook op de economische vluchtelingen uit de randstad met al hun bindingen daar die hier naar toe migreren, omdat de huizen zo lekker goedkoop zijn. Dus bij de maximale planning van 1500 woningen kom je al gauw op 3000 voertuigen.
  • geen likes
Profiel van Rik Janssen
Geplaatst door:Rik Janssen
2 weken geleden
Het lijkt een goed plan om een fietstunnel te maken in de omgeving van de rotonde naar de zuiderweg. Daarmee wordt voorkomen dat er veel fietsverkeer de provinciale weg moet oversteken. Gelukkig is er erg veel ruimte om een geschikte locatie voor die fietstunnel te kiezen. Daarmee kan worden voorkomen dat er een locatie voor de tunnel aan de noordzijde van de rotonde komt waarbij belangrijke en schaarse natuur moet verdwijnen, bomen gekapt moeten worden, geluidsbescherming van de woonwijk Hoep-zuid slechter wordt, een mooi wandelpad verdwijnt en andere al genoemde negatieve gevolgen optreden. Een iets andere keuze (de fietstunnel ergens ten zuiden van de rotonde naar de zuiderweg) voorkomt de genoemde schade aan de natuur en verslechtering van woonsituatie in de Hoep-zuid, maar garandeert dezelfde veiligheid voor fietsverkeer en sluit mooi aan op het bestaande doorgaande fietspad aan de zuidzijde van de zuiderweg.
  • geen likes
Profiel van Diana Noordhuis
Geplaatst door:Diana Noordhuis
2 weken geleden
Ook wij, als recentere bewoners van de Hoep Zuid zouden graag betrokken willen worden om een juiste oplossing te vinden voor dit plan zodat er geen streep getrokken wordt door de mooie natuur. Dit was een belangrijke weging in de keuze voor deze wijk om te gaan wonen! Deze prachtige wijk, is als een stedelijke wijk opgezet waarbij de singels dienen als de groene longen dienen.Het plan Schagen Oost zet onze vergroening onder druk. Het mooie groen met wat oude bomen is de biotoop van vele vogels, de groene en bonte specht de zwartkop, vlaamse gaai en de karekiet zijn er daar een aantal van. Een fietstunnel door of net naast de dijk, de bomenkap over de breedte van 5 tot 9 meter, een fietspad waar voor de veiligheid verlichting moet komen zal veel effect hebben op de flora en fauna en op de omwonenden. Het veel gebruikte wandel en trim pad, het enige losloop pad voor honden in de wijk, en het sleetje rijden in de winter vanaf de dijk, een speelplek voor kinderen, wat blijft daar nog van over? Alles om de mobiliteits-zichtlijn van de oude Trambaan aan te houden? Of om de nieuw geplande locatie van de ijsbaan te kunnen omzeilen? Tot slot willen wij u erop wijzen dat de dijk alswel de bomen voor onze wijk als een geluidswal dienen. Door de bomenkap en de tunnel en de komst van een fietspad aan de noordzijde van de Zuiderweg zullen de geluidsnormen zeker overtreden worden.. Hoop dat U gehoor geeft aan de direct betrokkenen van onze buurt.
  • geen likes
Profiel van Anneke Schouten
Geplaatst door:Anneke Schouten
2 weken geleden
Namens meerdere buren willen wij graag met samen Schagen in gesprek: Fam. Schouten,Fam. Groot, fam. Snoek, fam. Glim, fam.Smit, fam. Jannes, fam De Jong, Fam. Berkhout Fam. Muller en fam. Hulskamp. Hoep Zuid, onze wijk, is als een stedelijke wijk opgezet waarbij de singels dienen als de groene longen dienen.Het plan Schagen Oost zet onze vergroening onder druk. Het mooie groen met wat oude bomen is de biotoop van vele vogels, de groene en bonte specht de zwartkop, vlaamse gaai en de karekiet zijn er daar een aantal van. Een fietstunnel door of net naast de dijk, de bomenkap over de breedte van 5 tot 9 meter, een fietspad waar voor de veiligheid verlichting moet komen zal veel effect hebben op de flora en fauna en op de omwonenden. Het veel gebruikte wandel en trim pad, het enige losloop pad voor honden in de wijk, en het sleetje rijden in de winter vanaf de dijk, een speelplek voor kinderen, wat blijft daar nog van over? Alles om de mobiliteits-zichtlijn van de oude Trambaan aan te houden? Of om de nieuw geplande locatie van de ijsbaan te kunnen omzeilen? Tot slot willen wij u erop wijzen dat de dijk alswel de bomen voor onze wijk als een geluidswal dienen. Door de bomenkap en de tunnel en de komst van een fietspad aan de noordzijde van de Zuiderweg zullen de geluidsnormen zeker overtreden worden.. Hoop dat U gehoor geeft aan de direct betrokkenen van onze buurt.
  • 1 like
Profiel van Henk Soen
Geplaatst door:Henk Soen
2 weken geleden
Maak de Snevert een stuk veiliger door daar een wandel- en fietspad aan toe te voegen. Nu zie ik dat 2 fietspaden de Snevert kruisen en een aantal wandelpaden eindigen op de Snevert (?). (en dan verder wandelen tussen het drukke autoverkeer ?)
  • geen likes
@Henk Soen De Snevert kan helemaal ontlast worden door een doorgaande weg te maken van de rotonde Zuiderweg die direct aansluit op de Heerenweg van Bersingerhorn. Want ook daar is heel veel verkeer wat door rijdt naar de Zuiderweg en nu een omweg moet maken, wat milieu technisch ook een stuk beter is. Maar goed daar zullen de toekomstige bewoners ook wel over gaan klagen.
  • geen likes
Profiel van Ajee Blok
Geplaatst door:Ajee Blok
2 weken geleden
Onze wijk Hoep Zuid is als een stedelijke wijk opgezet waarbij de randen in de vorm van singels als de groene longen dienen. Het plan Schagen Oost verwoest een deel van deze vergroening. Het mooie groen met een paar heel oude bomen aan het zuidelijke eind van de geluidswal en grenzend aan de Zuiderzee is de biotoop van vele vogels, zoals bonte specht, groene specht, de zwartkop, gaaien de kleine karekiet. Het ingetekende fietspad met tunnel door of net naast de geluidswal zal een bomenkap noodzakelijk maken over een breedte van 5 tot 9 meter en het rooien van bossages langs het schelpenpad naar de Harmenkaag toe. Voor de veiligheid zal hier ongetwijfeld verlichting geplaatst worden. Wat voor effect heeft dit op de overgebleven flora en fauna, en de aanwonende bewoners? Het schelpenpad wordt veel gebruikt, ook door Schagenezen uit andere wijken als wandel- en trimpad. In de winter wordt er sleetje gereden vanaf de geluidswal, en het is het enige loslooppad voor honden in deze wijk. Het groen naast het schelpenpad wordt gebruikt als speelplek voor onze wijk door de jongere wijkbewoners. Wat blijft hier van over? Verkeersveiligheid is niet het probleem, u geeft zelf aan dat het gebruik van de rotonde Zuiderweg-N241 veilig is. Ook als de ijsbaan op de nieuwe geplande plek komt in de buurt van deze rotonde en er bij gebruik van deze locatie meer overstekend verkeer zou zijn. Tot slot wil ik er op wijzen dat de geluidswal en aangrenzende beplanting als geluidsdempende voorziening voor onze wijk dient. Door de bomenkap en het uitdunnen van de bossages tussen de wijk en Zuiderweg voor de geplande tunnel en fietspad zullen de verkeersgeluiden van provinciale weg N241 en Zuiderweg mogelijk leiden tot overschrijding van de geluidsnormen en een stijging van fijnstof-uitstoot in de nabij gelegen buurt Tot slot willen we er op wijzen dat de geluidswal en aangrenzende beplanting als geluidsdempende voorziening voor onze wijk dient. Door de bomenkap en het uitdunnen van de bossages tussen de wijk en Zuiderweg voor de geplande tunnel en fietspad zullen de verkeersgeluiden van provinciale weg N241 en Zuiderweg mogelijk leiden tot overschrijding van de geluidsnormen en een stijging van fijnstof-uitstoot in de nabij gelegen buurt
  • geen likes
Profiel van Patrick Broersen
Geplaatst door:Patrick Broersen
2 weken geleden
Samen Schagen? Wij willen graag betrokken worden om een juiste oplossing te vinden voor dit plan zodat er geen streep getrokken wordt door onze natuur! Hoep Zuid, onze wijk, is als een stedelijke wijk opgezet waarbij de singels dienen als de groene longen dienen.Het plan Schagen Oost zet onze vergroening onder druk. Het mooie groen met wat oude bomen is de biotoop van vele vogels, de groene en bonte specht de zwartkop, vlaamse gaai en de karekiet zijn er daar een aantal van. Een fietstunnel door of net naast de dijk, de bomenkap over de breedte van 5 tot 9 meter, een fietspad waar voor de veiligheid verlichting moet komen zal veel effect hebben op de flora en fauna en op de omwonenden. Het veel gebruikte wandel en trim pad, het enige losloop pad voor honden in de wijk, en het sleetje rijden in de winter vanaf de dijk, een speelplek voor kinderen, wat blijft daar nog van over? Alles om de mobiliteits-zichtlijn van de oude Trambaan aan te houden? Of om de nieuw geplande locatie van de ijsbaan te kunnen omzeilen? Tot slot willen wij u erop wijzen dat de dijk alswel de bomen voor onze wijk als een geluidswal dienen. Door de bomenkap en de tunnel en de komst van een fietspad aan de noordzijde van de Zuiderweg zullen de geluidsnormen zeker overtreden worden.. Hoop dat U gehoor geeft aan de direct betrokkenen van onze buurt.
  • geen likes
Profiel van Grietje Houkema
Geplaatst door:Grietje Houkema
2 weken geleden
Samen Schagen? Wij willen graag betrokken worden om een juiste oplossing te vinden voor dit plan zodat er geen streep getrokken wordt door onze natuur! Hoep Zuid, onze wijk, is als een stedelijke wijk opgezet waarbij de singels dienen als de groene longen dienen.Het plan Schagen Oost zet onze vergroening onder druk. Het mooie groen met wat oude bomen is de biotoop van vele vogels, de groene en bonte specht de zwartkop, vlaamse gaai en de karekiet zijn er daar een aantal van. Een fietstunnel door of net naast de dijk, de bomenkap over de breedte van 5 tot 9 meter, een fietspad waar voor de veiligheid verlichting moet komen zal veel effect hebben op de flora en fauna en op de omwonenden. Het veel gebruikte wandel en trim pad, het enige losloop pad voor honden in de wijk, en het sleetje rijden in de winter vanaf de dijk, een speelplek voor kinderen, wat blijft daar nog van over? Alles om de mobiliteits-zichtlijn van de oude Trambaan aan te houden? Of om de nieuw geplande locatie van de ijsbaan te kunnen omzeilen? Tot slot willen wij u erop wijzen dat de dijk alswel de bomen voor onze wijk als een geluidswal dienen. Door de bomenkap en de tunnel en de komst van een fietspad aan de noordzijde van de Zuiderweg zullen de geluidsnormen zeker overtreden worden.. Hoop dat U gehoor geeft aan de direct betrokkenen van onze buurt.
  • geen likes

Delen

Geplaatst door

Huidige status

voorgesteld