Ga naar de hoofdinhoud

Paneel 2 - De opbouw van het plan

Van "Ontwikkeling van Schagen-Oost"

Ga naar het project

Op dit paneel leggen wij u uit hoe wij het plan hebben opgebouwd. Hierbij spelen de open plekken in het landschap een grote rol. Ook zijn de kwaliteiten van het landschap erg belangrijk.

Op dit paneel leest u hoe wij het plan hebben gemaakt. Open plekken in het landschap zijn belangrijk. We kijken ook goed naar wat al goed is in het landschap en zeker moet blijven.

Open plekken in het landschap

In Schagen-Oost komt een wijk die past bij de omgeving. We zorgen dat het zicht naar het landschap blijft. Vanuit de stad blijft u bijvoorbeeld kijken richting Barsingerhorn. Ook vanaf de Lutjewallerweg, de Snevert en de N241 blijft het uitzicht goed. Op de drie foto's ziet u dit terug. De gebieden langs de Leets en in het zuiden krijgen extra aandacht. Hier komt een nieuw gebied waar u kunt fietsen en wandelen.

We zorgen dat de nieuwe wijk goed aansluit op de stad. Op sommige plekken houden we het landschap juist open en goed zichtbaar. Dat ziet u terug in het hele plan. Zo ontstaat een wijk in een groene omgeving.

Gemeente Schagen en de provincie willen niet dat de stad te ver naar het oosten groeit. Zo blijft het open landschap behouden. Tussen de woningen en het landschap komt ruimte voor groen, dieren en landbouw.

Wat we doen met het landschap

We kijken naar de bodem, zoals hoge en lage plekken. Zo maken we een landschap dat past bij de omgeving.

We letten extra op de randen van de wijk. Die sluiten goed aan op het open landschap. Het gebied verandert deels van landbouw naar wonen in een groene omgeving.

  • Lage delen maken we nat. Hier komt ondiep water. Dit is goed voor planten en dieren, zoals vogels, kikkers en insecten. In het zuidwest sluiten we aan op de Witte Paal.
  • Het grote park blijft open en we leggen een grote speelplaats aan. Er komen ook stukken met ruig gras.
  • De Leets en de Nieuwe Molensloot verbinden het water in het gebied. Zo sluiten de Witte Paal en de Snevert op elkaar aan.
  • Aan de oostkant komt komt ruimte voor landbouw in de natuur.
  • We maken graslanden rijker aan bloemen. Dit helpt insecten en dieren, zoals vleermuizen en uilen.
  • De randen van de wijk maken wij groen, zodat de overgang naar het landschap zacht is.

Reacties(16)

om te kunnen reageren.
Meest recente reacties zijn geladen.
Ik ga hem nog even scherper verwoorden. Met name nadat we de presentatie onlangs hebben gehad van de gemeente. De voorliggende tekst roept grote irritatie en zorgen op. De gemeente presenteert hier geen eerlijke toelichting, maar een eenzijdig en misleidend verhaal dat de werkelijkheid verbloemt en de negatieve gevolgen voor bestaande bewoners structureel wegpoetst. 1. Onzin over zicht op Barsingerhorn De uitspraak “Vanuit de stad blijft u bijvoorbeeld kijken richting Barsingerhorn” slaat nergens op. Vanuit de stad is er helemaal geen relevant zicht op Barsingerhorn. Dit is gewoon feitelijk onjuist. Het zijn juist de bewoners van de Vaart die nu nog een vrij en waardevol uitzicht hebben richting dat landschap. En precies dát uitzicht wordt hen afgepakt. In plaats daarvan komt er een muur van bebouwing van 4 tot 5 lagen hoog. Dat is geen “ontwikkeling”, dat is gewoon een forse verslechtering van de leefomgeving. Extra pijnlijk is dat in eerdere plannen die bebouwing nog ruim 100 meter verder lag, met een groene parkzone ertussen. Dat was aantoonbaar een beter en zorgvuldiger plan. Dat dit zonder duidelijke reden is losgelaten, is moeilijk te begrijpen en nog moeilijker te accepteren. 2. ‘Behouden van open landschap’ is gewoon misleiding De zin “Zo blijft het open landschap behouden” is simpelweg niet geloofwaardig. Iedereen kan zien dat hier precies het tegenovergestelde gebeurt. Een gebied dat nota bene als bijzonder provinciaal landschap is aangewezen, wordt volgebouwd. Dat heet geen behoud — dat heet aantasting. Door dit toch zo op te schrijven, probeert de gemeente de realiteit mooier voor te stellen dan die is. Dit soort taalgebruik komt over als politiek spinnen: het klinkt goed, maar klopt niet. Als de gemeente serieus genomen wil worden, moet ze gewoon eerlijk opschrijven wat er gebeurt: open landschap verdwijnt en maakt plaats voor bebouwing. 3. “Groen, dieren en landbouw” – voor wie precies? Ook de zin “ruimte voor groen, dieren en landbouw” is misleidend. Dat groen ligt straks vooral aan de kant van de nieuwe wijk. Nieuwe bewoners krijgen een mooi verhaal verkocht, terwijl bestaande bewoners hun uitzicht juist kwijt raken. Voor de bewoners van de Vaart betekent dit: geen groen meer voor de deur, maar bebouwing op de plek waar nu nog open ruimte en de ijsbaan ligt. En landbouw? Dat klinkt leuk op papier, maar in de praktijk klopt het niet. De ruimte wordt te klein en te beperkt. Boeren krijgen te maken met regels rondom spuiten, bemesten en geluid. En het is nu al voorspelbaar dat nieuwe bewoners gaan klagen over geur en machines. Daarmee wordt landbouw hier niet versterkt, maar langzaam onmogelijk gemaakt. 4. Bestaande bewoners tellen blijkbaar niet mee Wat vooral stoort, is dat bestaande bewoners in deze tekst eigenlijk niet bestaan. Alles is geschreven vanuit het perspectief van de nieuwe wijk. De mensen die hier al wonen en die het meeste last krijgen, worden genegeerd. Hun uitzicht verdwijnt. Hun leefomgeving verslechtert. En dat wordt niet eens eerlijk benoemd. Dat voelt niet alleen onzorgvuldig, maar gewoon respectloos. Kort samengevat Deze tekst klopt niet, is gekleurd en laat belangrijke gevolgen bewust buiten beeld. Dit is geen eerlijke uitleg van een plan, maar een verkooppraatje. Wat ik(/wij) verwacht(en) van de gemeente: Stop met het gebruik van misleidende en “mooiklinkende” formuleringen; Benoem gewoon eerlijk wat er gebeurt: open landschap verdwijnt en bestaande bewoners worden geraakt Neem de impact op de Vaart serieus en zichtbaar mee. Wij zijn de misleidende handelswijze van de gemeente mbt het AZC nog lang niet vergeten. Leg uit waarom een eerder, beter plan met afstand en groen is losgelaten. Sta voor je inwoners en niet voor een paar zogenaamde adviseurs vanuit de provincie die hier nog nooit zijn geweest. En vooral: behandel bewoners niet als bijzaak. Conclusie In deze vorm is de tekst niet acceptabel. De gemeente schetst een beeld dat simpelweg niet overeenkomt met de werkelijkheid. Dat ondermijnt het vertrouwen en werkt alleen maar verder polariserend. Er is behoefte aan eerlijkheid, niet aan mooie woorden die de waarheid verhullen.
  • 3 likes
@Wilfred van Etten Wat ontzettend goed geschreven! Ik sluit mij hier helemaal bij aan.
  • geen likes
@Wilfred van Etten ons gevoel is door Wilfred prima verwoord.
  • geen likes
Ik sluit mij volledig aan bij de opmerkingen van de familie van Oerle.
  • geen likes
Profiel van Henk Soen
Geplaatst door:Henk Soen
2 weken geleden
Over “De open plekken in het landschap” De schrijver van dit stukje heeft het fraai verwoord. Bijvoorbeeld: “…Het zicht naar het landschap blijft…”. en “…open plekken in het landschap zijn belangrijk…”. Dat klinkt goed, maar van dat landschap blijft maar een klein stukje over: de woningen komen behoorlijk dichtbij. Veel dichterbij dan eerder aan bewoners van de Vaart toegezegd. Ook de nu bijna eindeloze doorzichten vanaf de Nes worden beperkt, al wordt hier nog enige afstand gehouden tot het lint. Het zou eerlijker zijn om de bebouwing dan ook zichtbaar te maken in de foto met “doorkijk achter de Nes”. Een open plek, waar nu een lange zichtlijn is ingetekend (langs de stolp op Nes 32) zou ook zomaar kunnen verdwijnen. De gemeente Schagen zoekt nog steeds stiekem, en tegen alle regels in, naar geitenpaadjes om om hier dure bouwkavels langs de Nes toe te staan. Dit om de eigenaar van de grond, wiens eerdere plan met de 7 woningen achter de stolp door de rechter hardhandig is geschrapt, alsnog tegemoet te komen. De meeste omwonenden hebben vrede met woningbouw in dit gebied waarmee veel woningzoekenden kunnen worden geholpen. Wel missen we opnieuw een open en eerlijke communicatie vanuit de gemeente en moeten we het doen met weinig zeggende mooie teksten.
  • 4 likes
Profiel van Henk Soen
Geplaatst door:Henk Soen
2 weken geleden
Henk Soen
  • geen likes
Ik sluit mij volledig aan bij de opmerkingen van de familie Van Oerle en Hilde Stuip. Zij omschrijven het heel goed. En daarom graag de IJsbaan behouden op de huidige plek en jullie houden aan het Park tegenover onze huizen zoals in de visie die eerder is aangenomen door de gemeenteraad.
  • geen likes
@Marielle Middeldorp Hilde STULP. Sorry voor de typefout.
  • geen likes
Profiel van Hilde Stulp
Geplaatst door:Hilde Stulp
2 weken geleden
Mooi omschreven: van landbouw naar wonen in een groene omgeving. Precies dat wat de enige bewoners van Schagen met zicht op schagen oost zoveel woongenot geeft. Het blijft heel bizar dat alleen op dit stuk de bebouwing zo dicht naar de provinciale weg komt. Op de plaatjes lijkt het prachtig. Maar als ik uit mijn raam kijk dan komt het toch heel dichtbij. Ik snap echt niet hoe het kan dat juist op het enige stuk waar mensen echt op dit gebied kijken (een heeel klein stukje van het gehele plan) juist daar niet een mooi stuk natuur(waar hier over gesproken wordt als heel belangrijk in dit plan en langs de rest van de n241 te zien is) komt maar het dichtst bij de weg wordt gebouwd en zelfs een complex van 4 hoog. Omgevingsvisie 2040 maakte alle vaartbewoners blij (nieuwe wijk is nodig en goed maar er wordt wel om ons gedacht) . Maar helaas voelen velen van ons zich nu (weer) voor de gek gehouden.
  • geen likes
Profiel van Kim Hart
Geplaatst door:Kim Hart
2 weken geleden
Graag een park met groen als we niks aan de woningbouw kunnen doen!
  • geen likes
Profiel van Karin Verhoogt
Geplaatst door:Karin Verhoogt
2 weken geleden
Ik sluit me ook aan bij de opmerkingen van de familie Van Oerle. Ik zou ook graag zien dat er aan eerdere tekeningen wordt gehouden en we een park voor onze woningen krijgen .
  • geen likes
Profiel van Lia De Rooij
Geplaatst door:Lia De Rooij
2 weken geleden
Graag sluit ik me aan bij de opmerkingen van de familie van Oerle! Ik zou graag zien dat u zich aan de eerdere tekening houdt waarbij het park voor onze woningen ligt.
  • geen likes
Er is kort geleden €30.000 gemeenschapsgeld uitgeven aan drainage op de ijsbaan. Het zou geldverspilling zijn om de ijsbaan te verplaatsen. Het is mij niet duidelijk wat de ststus wordt van het stuk weiland waar ieder jaar get Huttenbouwdorp plaats vind. Mocht er in de directe omgeving woningbouw komen, dan is er kans op bezwaren ivm overlast.
  • 1 like

Delen

Geplaatst door

Huidige status

voorgesteld