Ga naar de hoofdinhoud

Paneel 1 - Het plan Schagen-Oost

Van "Ontwikkeling van Schagen-Oost"

Ga naar het project

Op dit paneel heten wij u welkom. Wij nodigen u uit om via dit platform mee te denken en mee te doen. Wij leggen hier ook uit wat u op de volgende panelen kunt zien. Daarnaast laten wij de planning van het project zien.

Planning

De planning ziet er als volgt uit:

  • Januari tot en met juni 2026
  • We maken een stedenbouwkundig plan en een landschapsplan.
  • Juni 2026
  • We vragen uw mening over de veranderingen in het plan.
  • Derde kwartaal 2026
  • Vaststelling van het stedenbouwkundig plan door het college en de gemeenteraad van Schagen
  • Vierde kwartaal 2026
  • Het omgevingsplan ligt ter inzage.
  • Tweede kwartaal 2027
  • De gemeenteraad stelt het omgevingsplan vast.
  • 2028
  • De bouw start.

Opzet van de woonwijk

De wijk past bij de plannen van de gemeente uit juli 2024. Die staan in de Omgevingsvise Stad Schagen.

Het plan bestaat uit verschillende gebieden met elk een eigen functie

Het landschapspark (1) ligt centraal ten zuiden van de Snevert en de zuidelijke woonbuurt. Dit park is een belangrijk onderdeel voor de nieuwe wijk. Hier komen groen en wonen samen. We maken groene routes tussen bestaande plekken zoals D de Nes (2), de Lutjewallerweg (6). We maken meerdere groene zones. Zo past de wijk goed in het landschap. Er komt ook groen tussen de volkstuinen en de Snevert (3), langs de Snevert (4) en langs de Leets (5), waar de zuidelijke buurt zich bevindt.

Tussen deze groene plekken bouwen wij drie woonbuurten. Zo woont u straks in een groene omgeving in Schagen-Oost. Op paneel 4 leest u meer over deze buurten.

Reacties(5)

om te kunnen reageren.
Meest recente reacties zijn geladen.
IK sluit mij volledig aan bij de antwoorden van de fam van Oerle en Arjan Konings. Een ander argument is dat het eerder beloofde park aan de Priggeweg en de bebouwing ook nog extra wind schaduw kan opleveren voor de ijsbaan, waardoor deze beter kan dichtvriezen in de toch al warmer wordende winters. Er hoeft dan ook geen tonnen geld uitgegeven te worden aan het verplaatsen van de ijsbaan. Die dan op een plek komt te liggen met nog meer windbelasting.
  • 1 like
Profiel van Henk Soen
Geplaatst door:Henk Soen
2 weken geleden
Zie bij: "2 - Achter de Nes" : Het melkveebedrijf op Nes 32 is na de verkoop aan van stolp en grond aan een investeerder al enige jaren geleden vertrokken. De grote stal, midden in het straks resterende grasland, en veel agrarische bebouwing rondom de stolp heeft daardoor geen functie meer. De grote (1800 m2) stal midden in het straks resterende grasland is in een door een landschapsarchitect opgesteld rapport zelfs tot "storende bebouwing" verklaard. Dit in nauw overleg met de gemeente. Ter compensatie van de sloop van de stal en de overige agrarische bijgebouwen en aangebouwde schuren stelde deze landschapsarchitect voor aan beide zijden van de stolp één woning te bouwen. Een voorstel waarin veel omwonenden (en de provincie !) zich konden vinden. Is rapport nog eens uit de kast te halen ?
  • geen likes
Graag sluit ik mij aan bij de opmerkingen van Familie Van Oerle
  • 1 like
Profiel van Arjan Koonings
Geplaatst door:Arjan Koonings
2 weken geleden
Verplaatsing van de ijsbaan is geen goed idee. De veilige bereikbaarheid vanuit de huidige stadzijde is niet goed in de nieuwe locatie. Hier is geen tunnel zoals wel bij de huidige locatie is. Verplaatsing geeft gevaarlijke situaties.
  • geen likes
U schrijft dat er groen komt tussen de volkstuinen en de Snevert. Dat zou mooi zijn. Echter, de tekening laat iets anders zien. Daar staan tussen de Volkstuinen en de Snevert woningen geprojecteerd. Op de tekening is ook duidelijk te zien dat er ten oosten van de volkstuinen veel ruimte vrij is. Benut die ruimte voor de bouw van woningen, zodat de ijsbaan behouden blijft en het in de Omgevingsvisie Stad Schagen 2040 beloofde stadspark er komt.
  • geen likes

Delen

Geplaatst door

Huidige status

voorgesteld